Beyin Fırtınası Kültürel Sorunlar

Giresun’un sanatçı açlığı

Yazan: Ataol Demir
Bu sitedeki içerikler Gönüllü Giresun Blog yazarları tarafından hazırlanmaktadır. İçerikten dolayı giresunblog.com sorumlu tutulamaz. Siz de buraya tıklayarak Giresun Blog'da gönüllü yazar olabilirsiniz.

Bilmiyorum sizde farkında mısınız? Karadeniz bölgesinin en çeşitli kültür zenginliğine sahip ili olan Giresun’un, içinde bulunduğumuz dönemde kendisi ile özdeşleşmiş bir yerel sanatçısı yok… Geçmiş dönemlerde Picoğlu Osman Türkiye genelinde tanınan bir yöresel ozanımızdı. Kemençeyi Türkiye geneline tanıtan kişiydi. Ama daha sonraki dönemlerde önceki yazılarımda anlattığım gibi değerlerimize yeterince sahip çıkmadığımız için birçok yerel ozanımız ve sanatçımız, aynı şekilde tanınamadı…

Hüseyin BIÇAK’lı yıllar…

90lı yıllarda ortaya çıkan Hüseyin BIÇAK akımı ile Türkiye genelinde hatırı sayılır bir başarı elde etti, Giresun’da her yerde Hüseyin BIÇAK’ın türküleri dinleniyordu, sadece Giresun’da değil Türkiye’nin birçok yerinde sanatçımız oluşturduğu yeni tarzı ile hem sanatını ircaa ediyor hem de bir nevi Giresun’un reklamını yapmaktaydı. Özellikle ilimiz şivensin farkı daha çok ortaya çıkıyordu. Ama gel gelgelim Hüseyin abimiz 2006 yılında geçirdiği rahatsızlıktan sonra sanat hayatına eski parlaklığı ile devam edemedi. Üstad Katip ŞADİ, Sırrı ÖZTÜRK gibi isimler ise Giresun ve Trabzon gibi Karadeniz illerinden başka yerlerde tanınmadılar. Ve 2006 yılında başlayan boşluk her geçen gün daha çok büyümeye başladı. Farklı bölgelerin ezgileri ilimizi işgal etmeye ve kendi kültürümüzü sindirmeye başladı…

İlginizi çekebilir:  Karadeniz Sahilyolu yaşamımızı elimizden aldı

İthal sanatçılar ‘’ taşıma su ile değirmen döndürme çabaları’’

Hüseyin BIÇAK’ın sağlığını kaybetmesi ile başlayan dönemde diğer yerel sanatçılarımız yeterli değeri ve parlamayı göremeyince il dışından sanatçılar getirilmeye başlandı. Öyle festival ve şenliklerimizde il dışından gelen sanatçılar yer almaya başladı. Yerel sanatçılarımız adeta bir köşeye atıldı… Bu süre zarfı içinde de eline kemençeyi, bağlamayı, hatta orgu alan sanatçıyım diyen bazı komedyenler(onları dinlediğim zaman komediden başka bir şey yapmadıkları için yazıyorum) düğün piyasalarında türkülerimizi ve oyunlarımızı katletmeye başladılar… Anlayacağınız bir yarada buradan açıldı…

Giresun’da sanatçı kalmadı mı?

İçinde bulunduğumuz dönemde yani bugün, etrafımıza baktığımızda birçok Giresunlu sanatçı adayı işlemeyi bekleyen bir cevher gibi bizleri bekliyor. Ama hala şenliklere ve festivallere ithal sanatçılar getiriyoruz. Ve buda yerel sanatçı adaylarımızın piyasadaki değerini düşürüyor, pasif kalmalarına neden oluyor, yeni bir sanatçı yetiştirmemizi imkansız hale getiriyor. Yerel bir sanatçımız olmaması demek kendi kültürümüzü yaşayamamız demek, tanınamamız demek… Hiç kimse bu konu için bir çalışma yapmıyor, bari ilimizin yetiştirdiği gençlere şans verelim organizasyonlarımızda onlara yer verelim, sadece bunu yapmak bile çok büyük bir yol kat etmemizi sağlayacaktır…

İlginizi çekebilir:  Giresun'da nasıl turist olunur?

Hepinize Teşekkür Ederim Sağlıcakla Kalın

Yorum yaparak bu yazıdaki tartışmaya katılın

3 Yorum

  • malesef durum böyle kardeşim ama ,işte msıd var bu işin Fatma ve Mustafa Küçük kardeşlere sahip çıktıkmı hayır ozan gezgini var sahip çıktıkmı hayır kimini yöresinden kimini inancından kimini yaşantısından dolayı yargıladık hatta yargılamadan idam ettik güler öztürk e nekadar sahip çıktık elifçe ali gedik sanırım bunlarda Giresun lu hangi etkinliğe giderken yanımızda götürdük Tabi işin diğer tarafıda var birini çağırsan assolist ücreti istiyorlar herkes paranın peşinde yöresel ve kültürel tanıtım onlar için önemli değil hepsi için değil tabi ama tanıdıklarımın içinde böyleleri var birde biz giresun dışında yaşayanlar malesef birbirimizden kopuk yaşıyoruz bu kopuklukda bizi böyle tanınmayan yöresel güzelliklirden mahrum bırakıyor SAYGILARIMLA Hüseyin Yılmaz

  • Yöremizde yıllardır sanatçıyım diye geçinen kişilere gerek sosyal medyadan gerekse yüz yüze konuşmalarımızda bu durumdan ne kadar şikayetçi olduğumuzu anlattım. Ancak hepsi dünya değişiyor, müzik de değişiyor diye saçma bir bahane söylediler. Giresun’un saf kemençe kültürü günümüzde taverna kültürüne dönmüştür ne yazık ki. Giresun Blog okuyucu ve yazarları olarak bu konuda bir çalışma yapsak nasıl olur acaba?

%d blogcu bunu beğendi: