Giriş Yap

Giresun Blog

Giresun Blog'da yazarlar Giresun'un tarihini, kültürünü, yaşamını, projelerini ve sorunlarını anlatıyor, sosyal medyada onbinlerle paylaşıyor.
Giresun Gürcüleri ve Gürcü Kültürü

Giresun Gürcüleri ve Gürcü Kültürü

Kafkaslardan  ilk göç hareketi 1828-1859 Osmanlı-Rus harbi ile başladı. Asıl büyük göç dalgası ise, 1877-1878 Osmanlı-Rus Savaşı’nın (93 Harbi) ardından başladı. Rusya ve Osmanlı Devleti arasındaki göç anlaşmasıyla başlayan ve bu anlaşmanın yenilenmesiyle süren göç döneminde, Müslüman Gürcüler Artvin, Acara, Ardahan, Samsthe, Aşağı Guria bölgelerinden Osmanlı topraklarına göç ettiler. Türkiye’nin özellikle kuzey kuşağına yerleştiler. Karadeniz kıyısı boyunda, bugünkü Düzce, Rize, Giresun, Ordu, Samsun, Sinop, Amasya ve Tokat illeri bu yerlerin başında gelir. En çok nüfusu ise Ünye, Ordu, Terme ve Çarşamba yöresi almıştır. Daha batıda Bolu, Marmara Bölgesi’nde, Düzce, Sakarya, Kocaeli, Bursa ve Balıkesir illeri Çveneburi nüfusunu alan yerlerdir. Ayrıca Türkiye’de tüm illerde en az bir köy olmak koşulu ile varlıklarını sürdürmektedirler.

Giresun ilimizde ise baslıca Gürcü yerleşim yerleri şunlardır: Merkez; Anbaralan, İnişdibi Muhacir Mahallesi, Taşhan Muhacir Mahallesi, Dereli; Akkaya (Başçukur), İçmesuyu, Bulancak; Damudere, Tepeköy, Tokmaden, Yeşiltepe, Tepeören, Odadüzü, Karaağaç, Hacet, Güneyköy, Keşap; Kurbanpınarı.

qbNkodZp9a8
Fotoğraf 1: At Üstündeki Gürcüler

GELENEK VE GÖRENEK

Doğan çocuk kız ise “papa”, erkekse pilav yapılır ve ziyarete gelen konuklara mutlaka ikram edilir. Çocuğun adını, hayattaki en büyük dede koyar. Çocuğu görmeye gelenler ocakta yanan ateşin önüne gelir ve silkelenir. Çocuk kırk günlük olmadan iki lohusa karşılaşırsa üzerilerinde taşıdıkları iğneleri takas ederler. Lohusanın ziyaretine yeni bir gelin gelirse, iki kadın yine üzerilerinde taşıdığı iğneleri takas edilir. Çocuğa ilk elbisesi bir büyüğünün kullanılmış elbisesinden dikilir. Kimin elbisesinin kumaşından zıbın giyerse ona daha bağlı olacağına inanılır. Çocuk kırk günlük olana kadar saçı kesilir. İleride saçlarının kime ait olduğu sorulur. Alınan cevap çocuğun kaderinin kime benzeyeceğini gösterir.

GİYİM

DyTP0Op7OpM
Fotoğraf 2: Gürcülerin Yöresel Kıyafetleri

Giyimde en çok kadın kıyafetleri dikkati çeker. Köy dışına çıkılmadığı takdirde göze çarpan iki tür kıyafet kullanılır. Bunlardan ilkinde başa “kudi” adı verilen fes üzerine “laçaki” diye adlandırılan yazma örtülür. Laçaki omuzlara kadar indirilerek saçlar kapatılır. Laçaki üzerine başka bir laçaki bağlanır. Alnı “tavsakideli” olarak adlandırılan beşibiryerde kaplar. Boyun kısmında “sakisuri” (yaka), boyunda “kisersakideli” (kolye) göze çarpar. “Çeketa” (kolsuz yelek)’nın altına “perangi” (gömlek) giyilir. Perangi “sedepe” (düğme)’lerle iliklenirken çeketa ip geçmelidir. Süsleme yalnız çeketadadır ve çoğunlukla geometrik motiflere rastlanır. Beldeki “tzelsartkeli” (kuşak) uçeteği tuttururken sol kısmında uçları sarkıtılır. Uçeteğin altına “şalvari” (şalvar) giyilir. Ayakta “kalamani” (çarık) vardır. Kolda “klavsakideli” (bilezik), kulakta “kursakideli” (küpe) yer alır. Giysilerde kesinlikle cep bulunmaz, bu işlevi kuşakta bulunan kese görür. Renk seçiminde pastel renkler tercih edilir. Pembe, bej ve gri daha yaygın renklerdir.

HALK OYUNLARI

Kartuli (ქართული)

Khorumi (ხორუმი)

Acharuli (აჭარული)

Partsa (ფარცა)

Kazbeguri (ყაზბეგური)

Khanjluri (ხანჯლური)

Khevsuruli (ხევსურული)

Mtiuluri (მთიულური)

Kintouri(კინტოური)

Samaia (სამაია)

Jeirani (ჯეირანი)

Karachokheli (ყარაჩოხელი)

Davluri (დავლური)

Hamza Yümsel

Tüm Yazıları: Hamza Yümsel

GİRESUN/ Bulancak

Bu yazılar da ilginizi çekebilir

Yorumlar (9)

  • Nana Kaçarava
    17 Ocak 2016 at 19:55 Reply

    Çok enteresan bilgiler.

    • hamza yümsel
      17 Ocak 2016 at 23:08 Reply

      daha enteresan yazılarım olacak

  • Selman Memiş
    17 Ocak 2016 at 13:00 Reply

    Keşap Kurbanpinarli bir cveneburi olarak teşekkürler…

  • Kenan Tanrıverdi
    16 Ocak 2016 at 16:23 Reply

    Çaldağ Osmaniye’de de var

  • Kenan
    16 Ocak 2016 at 16:23 Reply

    Çaldağ Osmaniye’deki muhacir mahallesini neden yazmadınız

    • hamza
      17 Ocak 2016 at 18:27 Reply

      inisdibi dediğim yer Osmaniye bağlı olabilir bi mahalle var orda zaten gurcu olarak

      • kenan
        19 Ağustos 2016 at 16:55 Reply

        Osmaniye İnişdibi’ne bağlı değil Çaldağ’ya bağlı

  • Hamza Yümsel Nakashidze
    16 Ocak 2016 at 10:40 Reply

    asimilasyon politikası

  • Kamil Bilgi
    16 Ocak 2016 at 07:18 Reply

    köküne kadar gürcüyüm ama gürcü konuşmasını bilmiyorum ,ve üzüntü duyuyorum neden öğrenemediğim diye

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

İnternet bağlantınızda bir sorun görünüyor. Ama yine de Giresun Blog'u ziyaret etmeye devam edebilirsiniz.